Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> ISOISYYDEN ILOJA
<empty> Kansanedustaja Peter Östman
<empty> Daniel Shayesteh
– mies joka jätti Hizbollahin
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut


Pohjois-Euroopan suurimmat moottoripyörämessut järjestettiin Helsingissä helmikuun alkupäivinä. Esillä olivat kaikki tärkeimmät ja suurimmat moottoripyörämerkit uutuusmalleineen sekä entistä enemmän myös sähköavusteisia polkupyöriä.

MP-messut olivat nyt pinta-alaltaan kaikkien aikojen suurimmat ja kasvua viime vuodesta oli peräti 18 %. Mukana messuilla oli 163 yritystä, mikä oli 40 enemmän kuin vuosi sitten. Messuilla vieraili kolmen päivän aikana 52 000 kävijää, joista entistä suurempi joukko oli nuoria mopoharrastajia.

Nuoriin panostaen
MP 24 -messut nosti tänä vuonna esille erityisesti nuorten mopoharrastusta. Messujen lehdistötilaisuudesta painotettiin erityisesti, kuinka yksinkertaista niin mopo- kuin moottoripyöräkortinkin hankkiminen on – päinvastaisista huhuista huolimatta.

Messuilla oli ensimmäistä kertaa nuorille suunnattu oma MP Jonnela -alue, jossa oli esillä noin 100 nuorten itsensä tuunaamaa menopeliä.

Somepersoona JuhisRacing oli messuilla kertomassa mopoharrastuksesta ja osallistui myös 12-vuotiaan Aarren kanssa tämän pyörän viimeistelytöihin messuilla. Kerrottakoon, että tämä parikymppinen somepersoona ei suostunut lehdistön kuvattavaksi muuten kuin kypärä päässä…

Osastoilla toiminnasta kertoivat mm. valtakunnallinen etujärjestö Mopoilevat Nuoret ry ja Asenne ry. Alueella oli myös mm. Stunt Freaks Teamin keulintalaite ja tuunaukseen käytettäviä tarroja myynnissä.

Mikko ”Peltsi” Peltola puolestaan puhui messuilla talvipyöräilystä ja pyöräretkeilystä. Jaska Halttunen #fillaripäiväkirja kertoi reissuistaan Kaldoaivin erämaassa ja saariston rengasreitillä. Bikepacking on monipuolinen ja ympärivuotinen harrastus Jaskalle, joka on vetänyt pyörällä ahkiota Syötteen kansallispuistossa ja laskenut packraftilla Kymijoki alas pyörä kyydissä.

Kauppa käy
Vuoden peräkkäisen kasvuvuoden jälkeen moottoripyörien ensirekisteröinnit taittuivat Suomessa 6,9 prosentin laskuun vuonna 2023. Uusia moottoripyöriä rekisteröitiin viime vuonna 3538 kappaletta (3800 kpl vuonna 2022). Edellisvuosista poiketen parhaiten kävivät kaupaksi isommat ja kalliimmat moottoripyörät.

Euroopan moottoripyörävalmistajien liiton ACEMin mukaan uusien moottoripyörien rekisteröinnit viidellä Euroopan suurimmalla markkina-alueella (Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja UK) kasvoivat puolestaan 11,8 prosenttia vuonna 2023.

– Maahantuojat ja myyjät näkevät pienen notkahduksen torjuntavoittona, sillä yleisen taloustilanteen synkeys olisi voinut säikäyttää ostajat kaupoista rumemmankin luvun verran. Koronavuodet kirittivät moottoripyöräkaupan reippaaseen kasvuun, joten nyt nähtiin kohtuullinen korjausliike, kuvailee Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto.

Hän toteaa myös, että korkojen nousun pysähtyminen antaa positiivista signaalia, joka vaikuttaa koko talouden läpi aina moottoripyörän hankinnan rahoitukseen asti. Vaikka mittausten mukaan kuluttajaluottamus on vielä heikolla tasolla, tunnelma on Tilastokeskuksen mukaan parantunut hieman vuoden takaisista pohjalukemista.

Gospel Riders
Yksi MP-messujen vakionäytteilleasettajia oli runsaan 700 jäsenen kristillinen moottoripyöräkerho Gospel Riders.

Kerhon presidentti, Espanjasta messuille tullut Ilpo Varha kertoo itselleen kertyneen parhaimmillaan lähes 30.000 ajokilometriä. Hän myöntää, että moottoripyörällä ajaminen on hänelle intohimo ja harrastus.

– Gospel Riders on kristillinen moottoripyöräkerho, mutta painotamme sanaa moottoripyörä. Kristillisyydessä tahdomme keskittyä olennaiseen, menemättä opillisiin yksityiskohtiin. Meillä on jäsenistössä niin katu- kuin enduropyöräilijöitäkin. Kun lähdemme ajelulle, voi reitti olla eri, mutta määränpää sama. Samoin kristillisyydessämme, tulemme eri kristillisistä yhteisöistä, mutta määränpää on sama. Uskon, että tämä erilaisuuden hyväksyminen on yksi syy, että kerhomme on kasvanut nykyiseen kokoonsa. Ja tietysti se, että suunta on yhteinen, Varha toteaa.

Tänä vuonna kerhon perinteinen, jokavuotinen kokoontuminen, Message of Joy (MOJ) järjestetään Tuusniemellä, Toimintakeskus Hupelissa. Kyseessä on Varhan kertoman mukaan kaikille avoin, päihteetön, koko perheen kokoontumisajo, johon odotetaan paria sataa motoristia.

Gospel Ridersilla on Suomessa 22 alueosastoa. Lisäksi toiminta on laajentunut mm. Viroon ja Espanjaan, joissa on omat itsenäiset paikallisten pyörittämät kerhot.

– Alueet järjestävät omaa ohjelmaansa pitkin vuotta ja välillä yhteistyössä muiden alueiden kanssa. Vaikka emme siis ole itse kirkkokunta, niin järjestämme kuitenkin lukuisia motoristikirkkoja eri puolilla maata. Meillä on myös oma Motoristi Raamattu, jota on jaettu kymmeniä tuhansia.

Euroopan kristillisten motoristien vuotuinen kokoontuminen on ensi kesänä Saksassa, Marienbergissä, heinä-elokuun vaihteessa. Suomalaiset ovat perinteisesti olleet suurin ulkomaalaisten joukko näissä tapahtumissa ja tänäkin vuonna sinne suuntaa niin Gospel Ridereita kuin muidenkin kerhojen jäseniä.

Tulevaisuudessa Varha näkee kristillisissä moottoripyöräkerhoissa samoja haasteita kuin seurakunnissakin ja itse asiassa koko yhteiskunnassa. Väki ikääntyy ja nuoria on vaikea löytää mukaan samassa mitassa kuin aiemmin. Pääasiallinen syy kerhosta eroamiseen onkin iän tuoma ajokyvyn heikentyminen.

– Nuorille vaikeusastetta vielä lisää ajokortin hankinta, itsehän olen sukupolvea, jolle moottoripyörän ajolupa tuli auton ajokortin yhteydessä. Mutta uskon, että kerhollamme on vakaa asema Suomessa ja jatkamme toimintaa innolla ja myös yhteistyössä muiden motoristikerhojen kanssa, Ilpo Varha kertoo.

Kimmo Janas



Yhteistyössä
CMN